Dry needling, hoe werkt het?

Dry needling heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen als een effectieve behandelmethode voor spierpijn en spanning. Hoewel deze praktijken steeds populairder worden, is het interessant om de fysiologische mechanismen te begrijpen die aan de basis liggen van de effecten van dry needling. In deze blog, bespreken we beknopt de fysiologie achter dry needling en hoe deze techniek helpt bij het verlichten van pijn en het verbeteren van de spierfunctie.

Dry needling is een techniek waarbij een dunne steriele naald specifieke punten van de spier, bekend als triggerpoints, wordt ingebracht. Deze triggerpoints zijn hypergevoelige plekken in een strakke spierband (beter bekend als Taut band, zie afbeelding) die pijn en disfunctie kunnen veroorzaken. Het doel van dry needling is om deze triggerpoints te deactiveren en zo pijn te verlichten en de spierfunctie te herstellen.

De term 'dry' verwijst naar het feit dat er geen vloeistoffen geïnjecteerd worden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld injectietherapie.

'Trigger points' zijn hypergevoelige plekken in skeletspieren die pijnlijk kunnen zijn bij compressie, rek of samentrekking. Ze worden vaak omschreven als knopen in de spieren en kunnen leiden tot lokale pijn en referred pain (uitstralende pijn) in andere delen van het lichaam. Deze punten kunnen ontstaan door acute overbelasting, chronische spierspanning of trauma aan de spier.

Kenmerken van Trigger Points

- Palpabele Knopen: Trigger points voelen aan als strakke banden of knopen in de spieren die pijnlijk zijn bij aanraking.

- Referred Pain: De pijn veroorzaakt door trigger points kan uitstralen naar andere delen van het lichaam, wat kan leiden tot misdiagnoses omdat de pijn niet altijd op de plek van de trigger point zelf wordt gevoeld.
(Zie afbeelding rechts: pijn in de bil veroorzaakt door diepe rug spier)

- Spierzwakte: Aangetaste spieren kunnen zwakker aanvoelen en minder effectief functioneren.

- Autonome Reacties: Soms kunnen trigger points autonome reacties veroorzaken, zoals zweten, kippenvel of verandering in de bloedcirculatie.

Trigger points kunnen ontstaan door een combinatie van spieroverbelasting, stress en gebrek aan beweging. Microtrauma's aan spiervezels kunnen leiden tot een verhoogde spanning en verminderde doorbloeding, wat de ontwikkeling van trigger points bevordert.

Dry needling richt zich direct op myofasciale triggerpoints, die gekenmerkt worden door verhoogde spierspanning en pijn:

- Spierontspanning: Het mechanisch verstoren van de triggerpoints kan leiden tot een onmiddellijke vermindering van de spierspanning.

- Reset van Motorische Eindplaat: Het inbrengen van de naald kan de activiteit van de motorische eindplaat resetten, wat de normale spierfunctie kan herstellen.

Indien jij je verder wenst te verdiepen in het fysiologische proces achter het effect van dry needling, raad ik je aan om het volgende wetenschappelijke artikel te lezen: Physiologic effects of dry needling van Barbara Cagnie et al.

Tijdens een dry needling sessie zal de fysiotherapeut eerst een grondige evaluatie doen om de problematische spieren en triggerpoints te identificeren. Vervolgens worden de naalden ingebracht in de specifieke punten. Patiënten kunnen een kortstondig onaangenaam gevoel ervaren wanneer de naald de spier raakt en de twitch-respons wordt uitgelokt, maar dit gaat meestal snel over. Na de behandeling kan er enige spierpijn optreden, vergelijkbaar met spierpijn na intensieve training, maar dit verdwijnt meestal binnen een paar dagen.

Klachten/ aandoeningen waarbij dry needling een meerwaarde kan zijn:

- Spanningshoofdpijn

- Tenniselleboog (epicondylitis lateralis)

- Rugpijn/ nekpijn die veroorzaakt wordt door hypertonie van de spieren

- Spier contracturen

- ...

Zijn er bijwerkingen van dry needling?

Er kunnen vaak kleine bijwerkingen optreden zoals bv.: blauwe plekken, spierpijn, kleine bloedingen of pijn tijdens het prikken. In weinig gevallen kunnen er ernstigere bijwerkingen optreden zoals bijvoorbeeld: flauwvallen, ernstigere bloedingen, etc. Daarom is het belangrijk dat je fysiotherapeut een goede opleiding heeft gevolgd om dry needling te mogen uitvoeren.

Dry needling is een waardevolle toevoeging aan de behandelopties binnen de fysiotherapie voor het aanpakken van spierpijn en bewegingsbeperkingen. Het is een effectieve, non-invasieve methode die gericht is op het direct aanpakken van de oorzaak van de pijn: de gespannen spieren en triggerpoints. Of je nu last hebt van chronische pijn of herstellende bent van een blessure, dry needling kan een geschikte behandeling zijn om te overwegen.

Dry needling heeft met name goede korte termijn effecten en wordt het best toegepast in de begin fase van een revalidatieproces om zo een optimale conditie te creëren om te kunnen starten met oefentherapie en/ of manuele therapie. Vanuit de wetenschappelijke literatuur wordt  er afgeraden om dry needling als alleenstaande behandeling toe te passen. Het moet altijd onderdeel zijn van een uitgebreider behandelplan.